Utställningen pågår
26.03.2022-02.10.2022
Pris
80 SEK
Noa Eshkol: Rules, Theory & Passion
Arbetet hade först ingen förklaring eller ideologi. Det började som ett personligt behov att göra något, inget som involverade intellektuella överväganden. (…) Det fanns inga regler, ingen teori – bara passion.
Noa Eshkol om sin textila konst
Norrköpings Konstmuseum inleder våren med mötet mellan textilkonst och dans. Noa Eshkol: Rules, Theory & Passion är den första större presentationen i Norden med den israeliska konstnären, koreografen och dansaren Noa Eshkol (1924-2007). I utställningen presenteras allt från 1950-talets rörelsestudier till textila konstverk i stort format från 1970-talet och framåt. Eshkols gränsöverskridande konstnärskap fortsätter att inspirera konstnärer och dansare runt om i världen. I utställningen ingår fotografier av Sharon Lockhart samt videoverk av Yael Bartana och Omer Krieger. Utställningen pågår mellan 26 mars och 2 oktober.
Det är en mäktig upplevelse att ta del av Norrköpings konstmuseums presentation av den israeliska koreografen, dansaren och konstnären Noa Eshkol (1924–2007)… var och en av det dryga trettiotalet väggmattor är ett litet universum i sig, med strukturer, färger och system som överlappar och interagerar på de mest fenomenala sätt.
Milou Allerholm, DN
Noa Eshkol inledde sin konstnärliga praktik på 1950-talet som dansare, koreograf och teoretiker. 1954 grundade hon sitt eget danskompani, The Chamber Dance Quartet, i Holon, Israel. Hon strävade efter att fånga och analysera kroppens rörelser och skapade därför ett notationssystem tillsammans med sin elev, den blivande arkitekten Avraham Wachman. Systemet dokumenterade och kommunicerade fysisk rörelse och kunde användas bortom dansen, som ett verktyg inom zoologi, psykologi, neurologi och medicin. I Noa Eshkols koreografi integrerades regler och teori och en strikt disciplin gav ram för att uttrycka passion, lust och ren kreativitet. 1968 grundades Eshkol Movement Notation Society i Israel. Fyra år senare grundade och ledde hon Research Center of Movement Notation vid fakulteten för visuell konst och scenkonst vid universitetet i Tel Aviv. 1984 organiserade hon den första internationella kongressen för rörelsenotation.
I början av 1970-talet började Noa Eshkol skapa färgsprakande textila konstverk som hon kallade väggmattor, sammansatta av stuvbitar och uppsprättade avlagda plagg. I utställningen presenteras ett stort antal textilier från 1970-talet och framåt, inspirerade av geometri, stilleben, dans, växter i Noa Eshkols egen trädgård och utflykter i landskapet. Flera av verken visas för första gången på Norrköpings Konstmuseum.
…det här är en ovanlig och mycket fascinerande utställning, där ännu ett bortglömt (eller bättre uttryckt: distanserat) kvinnligt konstnärskap lyfts fram.
Lotta Ekfeldt, Omkonst
Utställningen visas på Konstmuseets entréplan, i galleri 3,4,5 och upptar en yta på ca 600 kvadratmeter. Noa Eshkol: Rules, Theory & Passion omfattar Noa Eshkols hela liv och samlade produktion; hennes forskning, teoriutveckling, studier av språkförståelse, textilkonst och rörelsenotation. Välkommen att se utställningen på Norrköpings Konstmuseum!
Noa Eshkol: Rules, Theory & Passion är producerad av Norrköpings Konstmuseum, Oslo Kunstforening och Judisk Kultur i Sverige. Utställningen är curerad av Helena Scragg och Marianne Hultman. Programcurator är Lizzie Oved Scheja. Utställningen genomförs med stöd av Artis, Barbro Osher Pro Suecia Foundation och Kulturrådet. The Noa Eshkol Foundation for Movement Notation, Holon och Galerie neugerriemschneider, Berlin är samarbetspartners och långivare.
Noa Eshkol
Efter att ha tagit pianolektioner som ung, skrevs Noa Eshkol 1943 in på Tilha Rössler dansskola i Tel Aviv. Där kom hon som nittonåring för första gången i kontakt med Labanotation, ett system för rörelsenotation som skapades av dansaren, koreografen och teoretikern Rudolf Laban. Inspirerad av detta åkte Eshkol till Manchester för att studera under Laban på Art of Movement Studio. Under tiden i Storbritannien studerade hon också på Sigurd Leeder School of Modern Dance i London. 1951 återvände Eshkol till Israel och grundade tre år senare sin egen kammardansgrupp, The Noa Eshkol Chamber Dance Group.
Musiken var grunden för Eshkols arbete; hon refererade till sig själv som kompositör och många av hennes stycken har titlar som Suite eller Etude. Hennes koreografier påminner om musik där varje lem hos varje dansare liknas vid ett instrument i en orkester. Precis som orkestermusik noteras, ville Eshkol etablera ett universellt notationssystem för rörelse, så att rörelsen kunde upprepas exakt. Eshkol-Wachman Movement Notation (EWMN), skapat i samarbete med arkitekten Avraham Wachman, publicerades i London 1958.
Dansa med Noa
I anslutning till utställningen har museet initierat Dansa med Noa, ett omfattande dansprojekt där dansare från Sverige, Norge och Israel skapar ett kunskapsutbyte mellan utövare och publik. Projektet tar avstamp i Noa Eshkols praktik och undersöker hur kroppen kan uttrycka erfarenheter på ett ordlöst plan. Under utställningsperioden visas flera danssolon i utställningen. Dansprogrammet genomförs i samarbete med Dans i Öst/Region Östergötland med stöd av Nordisk Kulturfond.
På Norrköpings konstmuseum kan du även se
Bortom Ytan: Thomas Edetun, Jimmy Gustavsson och Fredric Ilmarson
Det finns en kraft i det abstrakta måleriet. Det är denna kraft som för samman Thomas Edetun, Jimmy Gustavsson och Fredric Ilmarson. Konstnärerna vill utmana sig själva i sitt eget skapande. Samtidigt utmanas även du som betraktare att kittla din egen blick och fantasi.
En linjär chimär – 300 år av svensk konst
I den nya samlingspresentationen ”En linjär chimär” presenteras 300 år av svensk konst, där flera av modernismens nyckelverk tar plats. Presentationen är kronologisk och visar verk ur museets egna samlingar, där teckningar, akvareller och gouacher lyfts fram för att förstärka bilden av det moderna Sveriges framväxt. I ”En Linjär chimär – 300 år av svensk konst” får nya och gamla favoriter ta plats och besökaren får möta lekfulla hängningar som presenterar gamla skatter tillsammans med aldrig tidigare visade nyförvärv.
Frihetens språk
Utställningen Frihetens språk undersöker vad abstrakt konst kan vara i en bred presentation med verk av svenska konstnärer. Ur Konstmuseets rika samling har främst måleri, men även videokonst, skulptur och textil valts ut. Konstverken presenteras i sju teman; Landskapet, Människan, Figurer, Natten, Komposition, Det ogripbara och Det universella.
Pablo Picasso – Genom ökenfågelns öga
I år är det 50 år sedan Picasso dog, vilket uppmärksammas på museer runt om i världen. Norrköpings Konstmuseum visar nu åtta grafiska blad av Picasso tillsammans med skulptur och konsthantverk ur museets samlingar. I samklang med Nils Wedels väggmålning Konsternas intåg visar dessa verk på konsten som källa till tröst, glädje och reflektion.