LARS KLEEN
FLOD
Under sextio år har Lars Kleen (f. 1941) skapat konst av vardagliga material som trä, cement och metall. Arbetet utför han i en verkstad inhyst i ett nedlagt linoljekokeri i Nacka utanför Stockholm. Lars Kleen kallar sina verk för konstruktioner – istället för skulpturer. Det anger ett sätt att arbeta på som positionerar hans konstnärskap i gränslandet mellan konst, arkitektur och installation. Konstruktionerna är sinnrikt utformade och blir sällan helt färdiga; de som följt Kleens konstnärskap vet att en konstruktion kan återkomma i många bearbetade versioner. Det är ett sätt att skapa konst på som kan liknas vid jazzens variationer på ett och samma tema.
”Jag försöker i min konst skildra någon form av brytpunkter; balansen mellan att något ska brista eller hålla samman.”
säger Lars Kleen
Nu presenterar Norrköpings Konstmuseum utställningen Flod, en omfattande utställning med konstnären Lars Kleen. I Flod visas sextio år av konstnärlig verksamhet med sinnrika konstruktioner, modellbyggen och teckningar. Lars Kleen (f. 1941) rör sig i gränslandet mellan konstruktion, arkitektur och installation. Utställningen består av både helt nya och några äldre konstruktioner, teckningar och modeller. I presentationen ingår även konstruktionsritningar för verket Rep (1994) av Britta Kleen (f. 1944) och bilder av fotografen Gunnar Smoliansky (1933-2019). I en del av utställningen möter Kleens verk etsningar av Giovanni Battista Piranesi (1720-1778) ur Konstmuseets internationella grafiksamling.
Lars Kleen
Lars Kleen (f. 1941) studerade vid Det Kongelige Dansk Kunstakademi i Köpenhamn och Konsthögskolan i Krakow 1962-65. En tid därefter arbetade han på ett småbåtsvarv på Ingarö. Där lärde han sig hantverket som möjliggjorde en ny riktning från måleri till konstruktion. Med stor integritet började Kleen arbeta med storskaliga projekt, ofta i nedlagda fabrikslokaler eller i den egna verkstaden.
Lars Kleen fick sitt genombrott med den omskrivna utställningen Sjö i ett hamnmagasin i Stockholm 1973. Redan då stod grundtemat i hans konst klar; viljan att gestalta livets kretslopp av uppbyggnad och upplösning, styrka och skörhet.
Lars Kleens verk trotsar ofta fysikens lagar i sin gestaltning och materialet tycks komma till liv. Tematiskt återkommer Kleen till motiv som hus, båtar eller natur och låter formerna förmedla något grundläggande om livet och allt det som är starkt och skört på en och samma gång. Det är som att Lars Kleen vill bejaka motsättningarna – just eftersom livet är fullt av dessa.
Utställningsmaterial
Utställningen Lars Kleen – Flod går att uppleva på flera olika sätt. Till utställningen har museet producerat katalog och affisch. Använd flikarna nedan för att ta del av mer information om vad vi erbjuder.
Utställningen är producerad av Norrköpings Konstmuseum och visas i galleri 3, 4 & 5
På Norrköpings konstmuseum kan du även se
Bortom Ytan: Thomas Edetun, Jimmy Gustavsson och Fredric Ilmarson
Det finns en kraft i det abstrakta måleriet. Det är denna kraft som för samman Thomas Edetun, Jimmy Gustavsson och Fredric Ilmarson. Konstnärerna vill utmana sig själva i sitt eget skapande. Samtidigt utmanas även du som betraktare att kittla din egen blick och fantasi.
En linjär chimär – 300 år av svensk konst
I den nya samlingspresentationen ”En linjär chimär” presenteras 300 år av svensk konst, där flera av modernismens nyckelverk tar plats. Presentationen är kronologisk och visar verk ur museets egna samlingar, där teckningar, akvareller och gouacher lyfts fram för att förstärka bilden av det moderna Sveriges framväxt. I ”En Linjär chimär – 300 år av svensk konst” får nya och gamla favoriter ta plats och besökaren får möta lekfulla hängningar som presenterar gamla skatter tillsammans med aldrig tidigare visade nyförvärv.
Frihetens språk
Utställningen Frihetens språk undersöker vad abstrakt konst kan vara i en bred presentation med verk av svenska konstnärer. Ur Konstmuseets rika samling har främst måleri, men även videokonst, skulptur och textil valts ut. Konstverken presenteras i sju teman; Landskapet, Människan, Figurer, Natten, Komposition, Det ogripbara och Det universella.
Pablo Picasso – Genom ökenfågelns öga
I år är det 50 år sedan Picasso dog, vilket uppmärksammas på museer runt om i världen. Norrköpings Konstmuseum visar nu åtta grafiska blad av Picasso tillsammans med skulptur och konsthantverk ur museets samlingar. I samklang med Nils Wedels väggmålning Konsternas intåg visar dessa verk på konsten som källa till tröst, glädje och reflektion.