Drömmen i Tunis
Kärlek, sorg och längtan. Med sitt unika uttryck har Katarina Norling (1963-2019) en särskild position i svensk samtidskonst. Hennes verk rymmer de stora känslornas register och vibrerar i knalliga färger. Med material som snäckor, pärlor och tvålmassa bröt hon ny mark när hon slog igenom på 1990-talet.
Katarina Norlings konstnärliga process visade prov på en ömsint och ovanlig arbetsmetod; för att lära känna utställningsplatsen sov hon där samtidigt som hon gjorde anteckningar och skisser, säger Helena Scragg, utställningsintendent på Norrköpings konstmuseum.
Katarina Norling utbildade sig vid Kungl. Konsthögskolan i Stockholm 1986-91. Hon fick sitt genombrott 1991 med den mytomspunna utställningen Ariel på Forum i Stockholm, som därefter turnerade i Riksutställningars regi. Katarina Norling hade en omfattande utställningsverksamhet i både Sverige och utomlands. Hon skrev också texter, gjorde bokomslag och utförde scenografier för dans och opera.
Katarina Norling arbetade i olika format och material och förknippas ofta med skulpturer skapade för det offentliga rummet. Hennes offentliga verk utmanade många gånger sin samtid och påverkade synen på vad en skulptur kan vara. Idag är de ikoniska. Här kan nämnas Bobos Hjärta (1996) i Alnarp, Lund, Inne i Björns rum (2005) i Bergsjön, Göteborg och Rosa eko – inre eld (2012) i Norrkvarn vid Göta kanal.
I utställningen visas ett fyrtiotal skulpturer, målningar och objekt som synliggör ett betydande konstnärskap där det till synes lekfulla kan bära spår av något förlorat. Katarina Norling inspirerades i sitt konstnärskap av möten med människor och platser och resor var en självklar del av hennes konstnärliga praktik. I Drömmen i Tunis kan resan ses som en metafor för sökandet efter identitet och ursprung.
Utställningen är producerad av Norrköpings Konstmuseum, curator Helena Scragg. Tack till Göteborgs konstmuseum, Göteborg Konst, Moderna Museet, Skissernas museum, Statens konstråd/Linköpings universitet samt privata långivare för generösa utlån. Annika Öhrner, docent i konstvetenskap vid Södertörns högskola, har varit rådgivare.
På Norrköpings konstmuseum kan du även se
Bortom Ytan: Thomas Edetun, Jimmy Gustavsson och Fredric Ilmarson
Det finns en kraft i det abstrakta måleriet. Det är denna kraft som för samman Thomas Edetun, Jimmy Gustavsson och Fredric Ilmarson. Konstnärerna vill utmana sig själva i sitt eget skapande. Samtidigt utmanas även du som betraktare att kittla din egen blick och fantasi.
En linjär chimär – 300 år av svensk konst
I den nya samlingspresentationen ”En linjär chimär” presenteras 300 år av svensk konst, där flera av modernismens nyckelverk tar plats. Presentationen är kronologisk och visar verk ur museets egna samlingar, där teckningar, akvareller och gouacher lyfts fram för att förstärka bilden av det moderna Sveriges framväxt. I ”En Linjär chimär – 300 år av svensk konst” får nya och gamla favoriter ta plats och besökaren får möta lekfulla hängningar som presenterar gamla skatter tillsammans med aldrig tidigare visade nyförvärv.
Frihetens språk
Utställningen Frihetens språk undersöker vad abstrakt konst kan vara i en bred presentation med verk av svenska konstnärer. Ur Konstmuseets rika samling har främst måleri, men även videokonst, skulptur och textil valts ut. Konstverken presenteras i sju teman; Landskapet, Människan, Figurer, Natten, Komposition, Det ogripbara och Det universella.
Pablo Picasso – Genom ökenfågelns öga
I år är det 50 år sedan Picasso dog, vilket uppmärksammas på museer runt om i världen. Norrköpings Konstmuseum visar nu åtta grafiska blad av Picasso tillsammans med skulptur och konsthantverk ur museets samlingar. I samklang med Nils Wedels väggmålning Konsternas intåg visar dessa verk på konsten som källa till tröst, glädje och reflektion.