Målaren och tecknaren Harry Booström (1917-1996) har kallats för en drömmare och konkretist. Sin konstnärliga utbildning fick han på Edward Berggrens och Isaac Grünewalds målarskolor under åren 1941-45. Booström var årsbarn med gruppen 1947 års män och inspirerades liksom de av den tidiga konkreta traditionen.
Efter studierna reste han till Danmark, där han vistades en tid. Han gjorde även resor bl a till Holland och Frankrike. 1948 bosatte sig Booström i Stockholm och somrarna tillbringade han på Gotland, där han vuxit upp. Naturen där utgjorde en ständig inspirationskälla. Från att ha arbetat i abstrakt stil övergick han på 50-talet till ett rent icke-föreställandet, konkretistiskt, måleri med geometriska grundformer. I växelspelet mellan form och färg, varmt och kallt, uppnådde han i sina ”kompositioner” både dynamik och rörelse.
Harry Booström debuterade 1948 på Samlaren och deltog genom åren i en rad uppmärksammade utställningar bl a Høstudstillingen / Den Frie Udstilling, Köpenhamn, Espace, Stockholm, Réalités Nouvelles, Paris, och Stockholmskonkretisterna, Halmstad. Booström var medlem av den internationella Groupe Espace som verkade för ett utvidgat samarbete mellan konstnär och arkitekt. Tillsammans med arkitekten Bertil Ahlqvist arbetade han med färgsättning av radhus i Visby i början på 60-talet.
Utställningen produceras av Norrköpings Konstmuseum
På Norrköpings konstmuseum kan du även se
Bortom Ytan: Thomas Edetun, Jimmy Gustavsson och Fredric Ilmarson
Det finns en kraft i det abstrakta måleriet. Det är denna kraft som för samman Thomas Edetun, Jimmy Gustavsson och Fredric Ilmarson. Konstnärerna vill utmana sig själva i sitt eget skapande. Samtidigt utmanas även du som betraktare att kittla din egen blick och fantasi.
En linjär chimär – 300 år av svensk konst
I den nya samlingspresentationen ”En linjär chimär” presenteras 300 år av svensk konst, där flera av modernismens nyckelverk tar plats. Presentationen är kronologisk och visar verk ur museets egna samlingar, där teckningar, akvareller och gouacher lyfts fram för att förstärka bilden av det moderna Sveriges framväxt. I ”En Linjär chimär – 300 år av svensk konst” får nya och gamla favoriter ta plats och besökaren får möta lekfulla hängningar som presenterar gamla skatter tillsammans med aldrig tidigare visade nyförvärv.
Frihetens språk
Utställningen Frihetens språk undersöker vad abstrakt konst kan vara i en bred presentation med verk av svenska konstnärer. Ur Konstmuseets rika samling har främst måleri, men även videokonst, skulptur och textil valts ut. Konstverken presenteras i sju teman; Landskapet, Människan, Figurer, Natten, Komposition, Det ogripbara och Det universella.
Pablo Picasso – Genom ökenfågelns öga
I år är det 50 år sedan Picasso dog, vilket uppmärksammas på museer runt om i världen. Norrköpings Konstmuseum visar nu åtta grafiska blad av Picasso tillsammans med skulptur och konsthantverk ur museets samlingar. I samklang med Nils Wedels väggmålning Konsternas intåg visar dessa verk på konsten som källa till tröst, glädje och reflektion.