När Prins Carl fick se Carl Kylbergs målning Solnedgång vid havet i samlingen 1946 mumlade han: ”Öh, det är en atombomb!”. Det berättar Aron Borelius, konstsamlingens intendent och museichef då museet öppnade i den nuvarande byggnaden, i sina memoarer.
År 1946 hade andra världskriget efter sex fasansfulla år nyss avslutats. Europa låg i ruiner, atombombernas apokalyptiska svampmoln fanns i färskt minne. Nu inleddes en tid av återuppbyggande och hopp, men samtidigt lades grunden för det kalla kriget. Utopiska drömmar varvades med dystopins elände.
Istället för att blicka framåt som Next:Utopia, vill denna utställning undersöka var man befinner sig 1946, vilken grund man står på och hur den är sammansatt. Samlingarna är det självklara fundamentet och främst kommer grafik att visas som på ett eller annat sätt knyter an till dystopiska tankegångar.
Urvalet är brett och sträcker sig från Albrecht Dürers träsnittsvit Apokalypsen med figurer (1498) fram till Carl Kylbergs Solnedgång vid havet nästan femhundra år senare. Vad är det som eggat konstnärernas fantasi? Hur har de tagit sig an lidande, krig, epidemier och gett det visuell form? Hur speglar sig utopin i dystopin och vice versa?
Genom att göra några konsthistoriska nedslag i dystopins historia vill utställningen Dystopi bidra till en annorlunda förståelse av tiden efter 1946 och fungera som en klangbotten till Norrköpings utopiska framtid som den tecknas i utställningen Next:Utopia. Ett rikt kringprogram berikar bilden.
Utställningen är producerad av Norrköpings Konstmuseum och visas av museets intendenter och pedagoger vid datum som anges i en särskild programfolder.
På Norrköpings konstmuseum kan du även se
Bortom Ytan: Thomas Edetun, Jimmy Gustavsson och Fredric Ilmarson
Det finns en kraft i det abstrakta måleriet. Det är denna kraft som för samman Thomas Edetun, Jimmy Gustavsson och Fredric Ilmarson. Konstnärerna vill utmana sig själva i sitt eget skapande. Samtidigt utmanas även du som betraktare att kittla din egen blick och fantasi.
En linjär chimär – 300 år av svensk konst
I den nya samlingspresentationen ”En linjär chimär” presenteras 300 år av svensk konst, där flera av modernismens nyckelverk tar plats. Presentationen är kronologisk och visar verk ur museets egna samlingar, där teckningar, akvareller och gouacher lyfts fram för att förstärka bilden av det moderna Sveriges framväxt. I ”En Linjär chimär – 300 år av svensk konst” får nya och gamla favoriter ta plats och besökaren får möta lekfulla hängningar som presenterar gamla skatter tillsammans med aldrig tidigare visade nyförvärv.
Frihetens språk
Utställningen Frihetens språk undersöker vad abstrakt konst kan vara i en bred presentation med verk av svenska konstnärer. Ur Konstmuseets rika samling har främst måleri, men även videokonst, skulptur och textil valts ut. Konstverken presenteras i sju teman; Landskapet, Människan, Figurer, Natten, Komposition, Det ogripbara och Det universella.
Pablo Picasso – Genom ökenfågelns öga
I år är det 50 år sedan Picasso dog, vilket uppmärksammas på museer runt om i världen. Norrköpings Konstmuseum visar nu åtta grafiska blad av Picasso tillsammans med skulptur och konsthantverk ur museets samlingar. I samklang med Nils Wedels väggmålning Konsternas intåg visar dessa verk på konsten som källa till tröst, glädje och reflektion.