Christer von Rosens (1928–2015) konstnärskap är mångbottnat och han speglade alltid sin samtid, ofta på ett både lustigt, melankoliskt och satiriskt sätt på en och samma gång. Norrköpings Konstmuseum presenterar nu verk ur samlingen, tack vare en generös donation, som kretsar kring tre centrala teman: konsthistorien, politiken och landskapet.
Mot sin faders inrådan, konstnären Reinhold von Rosen, utbildade sig Christer von Rosen till konstnär – och det var tur. Redan debuten 1958 på Galerie Aesthetica i Stockholm väckte uppmärksamhet.
I sin konst har Christer von Rosen på ett mycket tydligt sätt tagit ställning i samhälleliga frågor, blandat sig i politik och visuellt argumenterat för ett miljövänligt samhälle. Efter år i storstaden flyttade han till Klev, ut i skogen, med den uttalade avsikten att leva ett sundare liv. Han blev å ena sidan en central figur i det östgötska konstlivet, å andra sidan en perifer kommentator till ett Sverige som domineras av huvudstaden. Det är kanske just denna distans till konstlivet i Stockholm som lett till den klarsyn och bitska ton som finns i bilderna?
I denna utställning följs tre olika trådar. För det första lyfts Christer von Rosens självbild fram, en bild på djupet präglat av relationen till konsthistorien. För det andra tas de bilder upp där engagemanget i alla sorters frågor, samhälleligt-politiskt såväl som personligt-privat, blir tydligt. För det tredje slutligen lyfts bilden av landskapet fram, fast förankrat i skogarna och buskarna kring Klev.
Utställningen i galleri 6 tar sin utgångspunkt i en stor donation som kom till Norrköpings Konstmuseum år 2014. Endast verk ur samlingen visas. Ett urval av omkring femtio verk visar Christer von Rosens breda skapande och hans behärskning av olika grafiska tekniker, men även teckningar och akvareller ger en fyllig helhetsbild och inblick i den fantastiska bildvärlden som vuxit fram sedan ungdomens debut till och med ålderns höst.
Utställningen produceras av Norrköpings Konstmuseum. Kunskapen om Christer von Rosen fördjupas genom visningar och föreläsningar.
Utställningskommissarie: Martin Sundberg, intendent samling, arkiv och bibliotek
På Norrköpings konstmuseum kan du även se
Bortom Ytan: Thomas Edetun, Jimmy Gustavsson och Fredric Ilmarson
Det finns en kraft i det abstrakta måleriet. Det är denna kraft som för samman Thomas Edetun, Jimmy Gustavsson och Fredric Ilmarson. Konstnärerna vill utmana sig själva i sitt eget skapande. Samtidigt utmanas även du som betraktare att kittla din egen blick och fantasi.
En linjär chimär – 300 år av svensk konst
I den nya samlingspresentationen ”En linjär chimär” presenteras 300 år av svensk konst, där flera av modernismens nyckelverk tar plats. Presentationen är kronologisk och visar verk ur museets egna samlingar, där teckningar, akvareller och gouacher lyfts fram för att förstärka bilden av det moderna Sveriges framväxt. I ”En Linjär chimär – 300 år av svensk konst” får nya och gamla favoriter ta plats och besökaren får möta lekfulla hängningar som presenterar gamla skatter tillsammans med aldrig tidigare visade nyförvärv.
Frihetens språk
Utställningen Frihetens språk undersöker vad abstrakt konst kan vara i en bred presentation med verk av svenska konstnärer. Ur Konstmuseets rika samling har främst måleri, men även videokonst, skulptur och textil valts ut. Konstverken presenteras i sju teman; Landskapet, Människan, Figurer, Natten, Komposition, Det ogripbara och Det universella.
Pablo Picasso – Genom ökenfågelns öga
I år är det 50 år sedan Picasso dog, vilket uppmärksammas på museer runt om i världen. Norrköpings Konstmuseum visar nu åtta grafiska blad av Picasso tillsammans med skulptur och konsthantverk ur museets samlingar. I samklang med Nils Wedels väggmålning Konsternas intåg visar dessa verk på konsten som källa till tröst, glädje och reflektion.