Fotografin och förmågan att tolka rummet, handlingen och tiden
Välkommen till en föreläsning med Niclas Östlind, universitetslektor enheten för film, fotografi och litterär gestaltning. Föreläsningen knyter an till utställningen Lars Kleen-Flod och fotografen Gunnar Smoliansky som just nu visar ett 20 tal verk i utställningen. Programpunkten är en del av fotofestivalen SPEGLA och genomförs i samarbete med Norrköpings Konstvetenskapliga förening med stöd av Folkuniversitetet.
Fotografi har spelat en stor roll som uttolkare och dokumentation av andra konstverk. Det finns en lång och intressant historia kring fotografins betydelse för att tillgängliggöra och bevara målningar, skulptur och – inte minst – performativa och tidsbundna arbeten. Några exempel är Robert Smithsons landskapsinterventioner och jordskulpturer, Gordon Matta Clarks ingrepp i byggnader och Marina Abramovics performancearbeten. Ett annat är Lars Kleens verk, som i många fall är både skulpturer och installationer. I fall som dessa blir fotografierna helt avgörande för konstverkens liv bortom själva presentationen eller ”uppförandet” – för att betona den performativa egenskapen. När mötet mellan fotografin och de andra konstformerna fungerar bra uppstår något eget och unikt, vilket Gunnar Smolianskys mångåriga tolkningar av Kleens skulpturer är ett bra exempel på.
Föreläsningen ingår som en del i SPEGLAS helgpass, föreläsningen har begränsat antal platser och du måste reservera din plats via Konstmuseets reception. Om du saknar helgpass bokar du och betalar din biljett i Konstmuseets reception enligt informationen nedan:
Pris: 80 kr (ordinarie), 60 kr (pensionär, studerande, ungdom, medlemmar i KMV)
Biljetter: Bokas via Konstmuseets reception (tel:011-15 26 00 mejl: konstmuseet@norrkoping.se)
Om Niclas Östlind
Niclas Östlind är fil. dr. i fotografi, curator och författare. Han är specialiserad på fotografi, samtidskonst och historiografi. Hans forskning är curatoriellt driven och bland de pågående forskningsprojekten kan nämnas Thresholds: Interwar Lens Media Cultures. Det är en interdisciplinär och transmedial studie över fotografins och filmens gemensamma och särskilda historier åren 1919–1939.
Lars Kleen och Gunnar Smoliansky
”Genom Gunnars bilder har jag kunnat granska mina konstruktioner i sin helhet och studera dem i detalj. Hans fotograferande har vidgat mitt seende” Lars Kleen
Konstnären Lars Kleen och fotografen Gunnar Smoliansky träffades 1973 i ett hamnmagasin på Stadsgården i Stockholm. Lars Kleen hade hyrt lokalen för en utställning han kallade Sjö. Gunnar tog där den första bilden av Kleens konst och fortsatte sedan att i över fyrtio år fotografera vad han såg. Genom att återkommande besöka Lars Kleens verkstad kunde han följa hur konstruktionerna växte fram över tid och slutligen visades i olika utställningssamanhang. I utställningen Lars Kleen-Flod tillägnas ett helt rum till Gunnars fotografier och de förekommer även på flera platser i 600 kvadratmeter stora utställningen.
Kontakt
Receptionen
Tel: 011-15 26 00
E-post: konstmuseet@norrkoping.se