Dansa med Noa: Internationellt danssamarbete
Dansa med Noa är ett unikt dansprojekt där dansare och koreografer från Sverige, Norge och Israel skapar ett kunskapsutbyte mellan utövare och publik. Projektet tar avstamp i Noa Eshkols praktik och undersöker hur kroppen kan uttrycka erfarenheter på ett ordlöst plan. Noa Eshkol (1924-2007) var en pionjär inom många områden – hon verkade både som dansare, koreograf, teoretiker och bildkonstnär. I utställningen Noa Eshkol: Rules, Theory & Passion visar vi ett stort material av textila konstverk och arkivmaterial. Dans däremot är en förgänglig upplevelse som bygger på fysisk närvaro i tid och rum.
Genom soloframträdanden, workshops och en danskurs välkomnar vi publiken till ett lustfyllt och annorlunda sätt att uppleva konst på Norrköpings Konstmuseum. Projektet Dansa med Noa genomförs i samverkan med Dans i Öst/Region Östergötland, Oslo Kunstforening och Judisk Kultur i Sverige. Med stöd av Nordisk Kulturfond och Artis.
The Noa Eshkol Chamber Dance Group
The Chamber Dance Group som från början gick under namnet Chamber Dance Quartet grundades 1954 av Noa Eshkol med syfte att framföra hennes kompositioner, som skapats genom notationssystemet Eshkol-Wachman Movement Notation (EWMN). Eshkol dansade med gruppen fram till slutet av 50-talet då hon istället fokuserade på att utveckla notationssystemet samt koreografera och lära ut sina danser. Efter hennes död 2007 döptes gruppen om till The Noa Eshkol Chamber Dance Group och består idag av både veterandansaren Rachaeli Nul Kahana såväl som Mor Bashan, Noga Goral, Dror Shoval som anslutit sedan dess.
Dansföreställningar av The Chamber Dance Group innehåller grundläggande element från alla dansstilar – det vill säga människokroppens rörelse. För Eshkol var dansen i sig självt en ren konstform som skulle utövas utan scenografi, kostym eller musik. Hon behandlade kroppsdelarna som separata instrument, inte olikt en orkesters musikinstrument, var och en med sina egna rörelseregler. Hennes kompositioner förlitar sig på serialitet, såväl som på polyfoniska former av kanon, fuga osv. Hon använde dessa former för att skapa polyfoni mellan olika delar av varje dansares kropp och mellan dansarna som grupp. Hennes djupgående förståelse för kroppen, engagemang för kompositionsmetod och outtröttliga kreativitet resulterade i unika, komplexa och extremt vackra mästerverk.
The Noa Eshkol Chamber Dance Groupgör ett unikt gästspel på Norrköpings Konstmuseum under Kulturnatten 2022, håll utkik i kalendern för mer information.
På Norrköpings konstmuseum kan du även se
Bortom Ytan: Thomas Edetun, Jimmy Gustavsson och Fredric Ilmarson
Det finns en kraft i det abstrakta måleriet. Det är denna kraft som för samman Thomas Edetun, Jimmy Gustavsson och Fredric Ilmarson. Konstnärerna vill utmana sig själva i sitt eget skapande. Samtidigt utmanas även du som betraktare att kittla din egen blick och fantasi.
En linjär chimär – 300 år av svensk konst
I den nya samlingspresentationen ”En linjär chimär” presenteras 300 år av svensk konst, där flera av modernismens nyckelverk tar plats. Presentationen är kronologisk och visar verk ur museets egna samlingar, där teckningar, akvareller och gouacher lyfts fram för att förstärka bilden av det moderna Sveriges framväxt. I ”En Linjär chimär – 300 år av svensk konst” får nya och gamla favoriter ta plats och besökaren får möta lekfulla hängningar som presenterar gamla skatter tillsammans med aldrig tidigare visade nyförvärv.
Frihetens språk
Utställningen Frihetens språk undersöker vad abstrakt konst kan vara i en bred presentation med verk av svenska konstnärer. Ur Konstmuseets rika samling har främst måleri, men även videokonst, skulptur och textil valts ut. Konstverken presenteras i sju teman; Landskapet, Människan, Figurer, Natten, Komposition, Det ogripbara och Det universella.
Pablo Picasso – Genom ökenfågelns öga
I år är det 50 år sedan Picasso dog, vilket uppmärksammas på museer runt om i världen. Norrköpings Konstmuseum visar nu åtta grafiska blad av Picasso tillsammans med skulptur och konsthantverk ur museets samlingar. I samklang med Nils Wedels väggmålning Konsternas intåg visar dessa verk på konsten som källa till tröst, glädje och reflektion.